העברות תקציביות בכנסת – מחטף במסווה של רגולציה

0

//כתב: אריאל אוסרן, התנועה לאיכות השלטון

 

כשתקציב המדינה לשנת 2013-2014 הועלה לביקורת האופוזיציה, היא החזירה אותו לממשלה עם כ-4,800 הסתייגויות וניהלה עליו מאבק קשה. האם המאבק הזה היה לשווא? האם היה בכלל טעם לתת את ההסתייגויות לתקציב?

 מדוע נשאלת השאלה? ובכן, כחודש וחצי לאחר שאושר תקציב המדינה, ועדת הכספים של הכנסת התבקשה לדון בהעברות תקציביות בסכום של כשבעה עשר מיליארד שקלים! כאשר מדובר בהעברות תקציביות, בניגוד לתקציב המדינה, המידע הרבה פחות שקוף: האוצר אינו מעביר שום מידע לגבי העברות תקציביות, אין פרוטוקולים של הכנת התקציב ואין מידע שעל פיו ניתן להתדיין עם האוצר. הדרך היחידה להשיג את המידע היא באמצעות מרכז המחקר של הכנסת. למעשה, חברי ועדת הכספים מצביעים על העברות תקציביות כאשר הם לא תמיד מכירים את כל סעיפי ההעברות אותם הם מאשרים. ועדת הכספים של הכנסת מתגלה ככלי פרוץ להעברות תקציביות, אשר באישורם של ח"כים בודדים הצליח להעביר מייעודם המקורי למעלה מ-14 מיליארד שקלים מתקציב המדינה מאז תחילת השנה. אותן "העברות תקציביות" הן בעצם האופן שבו משרד האוצר מנהל את תקציב המדינה במהלך השנה באמצעות חברי הכנסת, וכן הן כלי ליצירת הסכמים קואליציוניים. כך שבפועל ישנם שני תקציבים למדינה: האחד, מאושר על ידי הכנסת וחשוף לציבור, ואילו השני מועבר על ידי ועדת הכספים של הכנסת ונסתר מעיני הציבור.

 דוגמה בולטת לנהלים הפרוצים של ההעברות התקציביות בוועדה התרחשה בשבוע שעבר, כאשר יו"ר הוועדה – ח"כ ניסן סלומינסקי – ניצל את איחורם של חברי הוועדה ותוך 3 דקות בלבד אישר במו ידיו העברות תקציביות בסך 880 מיליון ₪ (לצפייה בסרטון: http://bit.ly/1lyqYvD).

התנועה לאיכות השלטון

חשוב להדגיש: הייעוד של ההעברות התקציביות הוא לא הנושא כאן – הבעיה היא אופן העברתן והיעדר השקיפות מצד משרד האוצר.

 בדיון שנערך לפני כחודש (18/6) בבית המשפט העליון בעקבות עתירתה של ח"כ סתיו שפיר, עלה כי זוהי תופעה המתרחשת כבר שנים, כאשר העברות תקציביות – אשר רבות מהן נידונות בין שרים במסדרונות הכנסת – מאושרות בחטף לעיתים באישורו של יו"ר הוועדה בלבד. המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, קבעה במהלך הדיון כי: "זה שהעניינים התנהלו כך שנים, אולי צריך היה את הילד הקטן שיבוא ויביא את השינוי" (בהתייחסה לעתירה של שפיר). להכרה בהתנהלות קלוקלת זו מצטרפים חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה כאחד, כאשר המטרה היא להסדיר את נהלי ההעברות התקציביות אל מול משרד האוצר, ולמנוע מצבים שמאושרות העברות מבלי שחברי הוועדה מקבלים את המידע הדרוש על מנת לקבל החלטות מושכלות ואחראיות.

 בסיום הדיון בו נדחתה העתירה ב-90 יום קבע נשיא ביהמ"ש העליון, השופט אשר גרוניס, כי: "אנו בטוחים שישנן מחלוקות ועל כן אנו מציעים שתשבו יחד ותגיעו להסכמה כיצד לנהל את העניינים מכאן ולהבא. אם לא תגיעו להסכמות תוך 90 יום, תחזרו אלינו". לדבריו הצטרף השופט אליקים רובינשטיין ואמר: "נקווה שעד הסתיו, המצב יהיה שפיר".

———————-

לבלוג של התנועה לאיכות השלטון: http://bit.ly/UkgSCu

שתף
תגובות