ראש בראש- מכללות VS. אוניברסיטאות

0

יש כאלה שהתלבטו בזה רבות, ויש כאלה שהיה ברור להם מראש. כלנית אבן ורזי בן ציון  דנים ראש בראש: איפה כדאי ללמוד – אוניברסיטה או מכללה?

קמפוס אוניברסיטת תל אביב. מתוך, ויקיפדיה.

קמפוס אוניברסיטת תל אביב. מתוך, ויקיפדיה.

"לשמוע, ללמוד וללמד

//כתבה: כלנית אבן

מכירים את המשפט הידוע לשמצה (והלא נכון במהותו) "מי שיכול עושה, ומי שלא יכול – מלמד"? נראה שאפשר להחיל את רעיון המשפט הזה על מי שהולך ללמוד באוניברסיטה לעומת מי שהולך ללמוד במכללה.

בניגוד למה שאוהבים לחשוב בארץ, מטרת הלימודים הגבוהים אינה להכשיר אנשים למקצוע כזה או אחר, אלא להכשיר אקדמאים, אנשי מחקר, היודעים ללמוד, לחפש ולמצוא מידע, ולעשות במידע הזה שימוש למען הרחבת הידע האנושי. נכון, פעמים רבות אקדמאים הולכים ותורמים מידיעותיהם ומהשכלתם לארגונים ולחברות שונות. אבל בסופו של דבר, לא זו מטרת האקדמיה.

מי שמגיע לאוניברסיטה חייב להיות משופע בידע, בחכמה, ביכולת לשבת ו"לחרוש", לכתוב עבודות, לנבור בספריות, לחקור וללמוד. לכן, אגב, מרצים באוניברסיטה לא מהססים להכשיל תלמיד שלא מצליח לעבור את הרף המינימלי, וזאת גם הסיבה שהלימודים באוניברסיטאות ממומנים על ידי המדינה. המטרה היא להוציא תוצר שראוי לתואר שהוא נושא עמו. אדם שמבין על מה ניתן לו התואר, שלא סתם שינן והקיא את החומר, שלא קיבל הקלות מהקלות שונות בדרכו אל התואר.

בסיכומו של דבר, אין ספק שמי שלא חשוב לו רק הנייר עליו מוגש התואר או הכסף שנוסף למשכורת בעקבותיו, אלא גם הידע שצבר והיכולות שנוספו לו בדרך, ימצא עצמו באוניברסיטה. כל השאר, כנראה שימצאו עצמם לומדים במכללה.

כלנית אבן היא בעלת תואר ראשון מאוניברסיטת בר-אילן, תואר שני מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני נוסף מהמכללה למנהל – המסלול האקדמי. יועצת משפחתית וזוגית.

הכל נשאר במשפחה

//כתב: רזי בן ציון

לא היה מחליף בשום אוניברסיטה. מתוך, ויקיפדיה.

כאשר באים ללמוד באקדמיה בתחום כזה או אחר, אסור לשכוח כי זהו המקום בו נבלה בשנים הקרובות. ועד הרגע הסופי – קבלת התעודה – נעבור תהליך ארוך, וכדאי שיהיה נעים.

מכללה היא מקום קטן ואינטימי יותר מאשר האוניברסיטה. הכיתות והמעבדות קטנות יותר, וכפועל יוצא גםמספר הסטודנטים בכל שיעור קטן יותר. מה שמביא לכך שכל סטודנט מכיר את רוב חברי כיתתו לקורס, ונוצרת הרגשה חמה ונעימה. הקשרים הללו יוצרים הפריה בלמידה, יצירתיות, עזרה הדדית בין החברים לַלימודים והישגיות. כשלסטודנט טוב במקום הלימודים שלו והוא מרגיש מחובר, הוא יוצא בכל יום ללימודים בשמחה, לומד בחשק רב, נהנה גם מהתהליך וצובר חוויות טובות.

כמו כן, הלימודים האינטימיים במכללה מאפשרים היכרות אישית עם כל צוות המרצים של המחלקה, קבלת יחס חם ותחושה משפחתית וביתית במעבדות ובשיעורים. כך נוצרת ספיגה רבה יותר של הידע המקצועי והניסיון הרב שיש למרצים.

במכללה אפשר לבנות מערכת שיעורים גמישה יותר מאשר באוניברסיטה, וזה נותן אפשרויות רבות לעבוד תוך כדיהתואר ולרכוש ניסיון מקצועי בתחום הנלמד כבר במהלך הלימודים.

כסטודנט בשנה רביעית אני מאוד מחובר למכללה הקטנה בה אני לומד, ומרגיש שהיא המשפחה שלי. לא הייתי מחליף אותה בקמפוס גדול באוניברסיטה מכיוון שזהו אושר אמִתי לעבור במכללה בין השיעורים, להכיר את כולם, לומר שלום לכל אחד ולהרגיש מחובר למשהו גדול יותר.

 רזי בן ציון הינו סטודנט שנה ד' בלימודי הנדסת תעשייה וניהול במרכז האקדמי לב בירושלים, ומשמש כיו"ר האגודה בקמפוס.

המכללה בתל חי. לא היה מחליף בשום אוניברסיטה. מתוך, ויקיפדיה.
שתף
תגובות