כיצד מתחילים סטארט-אפ?

0

תמיד רציתם להיות יזמים? עודד גרינברג, יזם ירושלמי ויועץ לחברות סטארט-אפ, בטור חדש שיעזור לכם להתקדם בעולם זה. הפעם – כיצד מתחילים?

//עודד גרינברג//

.

"יש לי רעיון שישנה את הדרך שבה עושים…."

האם שמעתם את המשפט הזה פעם? אולי אפילו אתם אמרתם אותו?

אני שמעתי את המשפט הזה עשרות פעמים.

 .

לרבים מאיתנו ישנם רעיונות אותם הם חולמים לממש. חלק מרעיונות אלו טובים מאד, חלקם אפילו מצוייינים.

כיצד אני הופך את הרעיון שבמוחי למוצר ממשי או לשירות שאוכל להציע לאחרים ? שאוכל לדרוש עליו תשלום ?

לא פעם הגיע אלי יזם המתאר לי בעל פה את הרעיון שבראשו, "האם כתבת תיאור של הרעיון" ? אני שואל אותו? מסתבר שפעמים רבות אנו לא משקיעים את מעט הזמן הנדרש על מנת ,"להוריד" את הרעיון מממוחינו אל הדף (או אל , המחשב).

 השלב הראשון והמשמעותי הוא לכתוב תיאור של הרעיון ורצוי לכתוב תיאור מדוייק ככל האפשר. כדאי מאד גם לתאר את תסריטי השימוש בשירות או במוצר אותו אנו חושבים לפתח, בשפה המקצועית אנו קוראים לכך כתיבת ה- Use cases . הכתיבה תאפשר לנו להגדיר את הרעיון בצורה מדוייקת יותר וזה יקל עלינו להבין אותו טוב יותר (כן, לפעמים אנחנו חייבים לעצמנו הסבר נוסף). כמו כן זה יקל עלינו להעביר את הרעיון לאחרים (שותפים פוטנציאליים, משקיעים, עובדים).

בשלב השני, היזם צריך לשאול את עצמו,מה ה-“Pain” איזו בעיה אני בא לפתור ולמי יש את אותה הבעיה? במילים אחרות: מיהו הלקוח הפוטנציאלי שלי?

  ישנו משפט שאני מאד מתחבר אליו שאומר (בתרגום מאנגלית):

"לכל לקוח ישנה בעיה ולכל בעיה ישנו פיתרון, אך לא לכל פיתרון ישנה בעיה ולא לכל בעיה ישנו לקוח"

הרציונאל מאחרי המשפט הזה הוא שעלינו לפתח פתרונות לבעיות אמיתיות שהלקוחות נתקלים בהן ולא לבעיות שאנחנו חושבים שהלקוחות נתקלים בהם.

אבל כיצד נדע מה הבעיה האמיתית של הלקוח ?

שיטת ה-"סטארטאפ הרזה" (Lean Startup – מתודולוגיה לפיתוח עסקים ומוצרים המקובלת כיום בתהליך הקמת סטארטאפים) גורסת שעלינו לשאול ישירות את הלקוח. רק הוא יוכל לתאר לנו את הבעיה האמיתית שלו. לצורך זה רצוי להגדיר במדויק ככל האפשר מי הם הלקוחות הפוטנציאלים, ולפנות אליהם עוד לפני תחילת תהליך פיתוח המוצר. להציג בפניהם את הרעיון ולקבל את הפידבק שלהם.

הכל נשמע טוב והגיוני, אבל לספר לאחרים ?!  לפני שבכלל פיתחתי משהו ? לפני שרשמתי פטנט ? הרי ישר יגנבו לי את הרעיון!

אז זהו, שבדרך כלל זה לא קורה! לעומת זאת היתרונות של הפידבק והעצות שתקבל מהאנשים בפניהם תחשוף את הרעיון, גדולים לאין שיעור מאשר הסיכון שמישהו מהם יקח את הרעיון ויפתח אותו בעצמו. צריך לזכור שקיים מרחק רב בין שלב הרעיון ועד לבניית המוצר. נדרש עוד מאמץ רב, השקעת זמן ומשאבים אשר ברוב המקרים רק אותו יזם שהרעיון בוער בתוכו, יסכים להשקיע.

כעת, לאחר שענינו על אותן שאלות ואנו יודעים מי הלקוח שלנו ומה הצורך האמיתי שלו, הגיע הזמן לגשת לבניית הגרסה הבסיסית של המוצר, ה- (Minimum Viable Product) MVP. ה-MVP  כולל את המרכיבים החיוניים הבסיסים של המוצר או השירות, ללא תוספות מיותרות שיאריכו את זמן הפיתוח. הראציונאל העומד מאחרי גישה זו היא להוציא את הגרסה הבסיסית של המוצר מהר ככל האפשר אל הלקוחות כדי לקבל מהם פידבק אמיתי, ועל בסיס הפידבק מהם להמשיך לפתח את המוצר כדי להביא אותו לרמה מספקת המותאמת לדרישות הלקוחות.

רגע, ומהיכן יגיע הכסף לפיתוח ה-MVP ?

זו שאלה קשה שאין עליה תשובה פשוטה. התשובה המקובלת היא –  FF (Friends & Family). בדרך כלל היזם יצטרך לגייס בעצמו את הסכום הראשוני לפיתוח ה-MVP. ההערכה היא שלאחר פיתוח השלב הראשון של המוצר, יקל מאד על היזם לפנות אל משקיעים פרטיים המכונים "אנג'לים", או אל קרנות הון סיכון המשקיעות במיזמים מתחילת דרכם. זה כבר נושא שלם שאקדיש לו כתבה נפרדת בשבועות הבאים.

בהצלחה במיזם.

*****

אולי תתעניינו גם בכתבה זאת:

ההשקעה מעבר לפינה!

מיזם חדש מגשר על הפער שבין דרישות המשקיעים לבין סטארטאפיסטים בתחילת דרכם, באמצעות בניית אפליקציה להדגמה בפני משקיעים במינימום עלות וחיסכון בפיתוח ה-MVP.

AppUgo_logo

שתף
תגובות