שבוס- מהפכה תחבורתית בירושלים או הפרת הסטטוס קוו?

0

//אריאל אוסרן. צילום: מולי גולדברג (נסיעה בשבוס)

מיזם חדש בירושלים מנסה לתת מענה לרצון של חילונים רבים בירושלים לנסוע בתחבורה ציבורית בשבת, בדמות קו אוטובוס פרטי-שיתופי הנוסע ברחבי ירושלים.

אם יצא לכם להבחין בשבועות האחרונים בהסעה מוזרה שנוסעת ברחובות ירושלים הריקים בלילות שישי ואוספת ומורידה נוסעים, אתם לא לבד. "שבוס – תחבורה ירושלמית שיתופית" הוא מערך הסעות שיתופי וללא כוונות רווח (מלכ"ר) שהוקם באחרונה ופועל בבירה בסופי השבוע, בדומה למוניות השירות בגוש דן. המערך נועד לגשר על הקושי שעומד בפני רבים החיים בעיר הקודש, בה אין כיום מערך תחבורה ציבורית או פרטית שפועלת בשבת, בכך שהוא מחבר בליינים שגרים בשכונות ההיקפיות למרכז העיר ולמוקדי הבילוי המרכזיים.

"סטודנטים רבים נשארים בעיר בסוף השבוע ורוצים לצאת לארוחת שבת אצל חברים, למסיבה, לקפה או לבר, ובאזור שבו הם גרים זה לא אפשרי", כך מספר דניאל דה-שליט (26), סטודנט באוניברסיטה העברית בירושלים ואחד ממקימי הפרויקט. "שבוס מעניק להם את החופש לחוות את השבת שהם היו רוצים. אנחנו מקווים ששבוס ישנה את המצב הזה ויהפוך את סוף השבוע בירושלים מכֶּלא לים של אפשרויות", לדבריו.

המיזם הוקם על ידי קבוצה קטנה של צעירים ירושלמיים שחלקם פעילים בסניף ירושלים של תנועת מרצ, והוגדר כאגודה שיתופית ובכך הקל על תהליך גיוס הכספים, אך גם נועד לעודד תרבות של צרכנות חברתית ושיתופית בבירה. הנסיעה בהסעה מותנית בהצטרפות לאגודה ובתשלום שנתי סמלי של 50 ש"ח. לדברי לורה וורטון, חברת מועצת העיר ירושלים מטעם סיעת מרצ וממייסדי שבוס, המחיר תלוי בכמות החברים באגודה, וככל שיהיו בה יותר חברים כך ירד מחיר הנסיעה. עם זאת, מדגישה וורטון, המחיר האחיד לנסיעה לא יעלה על סכום של 12 ש"ח.

שמו של המיזם מזכיר את המילה שבת ביידיש – שאבעס – ובכך עשוי היה לעורר תגובת נגד מצד חרדיי העיר. אולם כשנשאלת לגבי תגובת החרדים להקמת המיזם, משיבה וורטון כי מלבד כתבה אחת או שתיים בעיתונות החרדית לא הייתה התנגדות משמעותית, גם לא מצד חברי מועצת העיר החרדים. “אני רק שמעתי חיזוקים מגורמים שאינם חרדים”, מספרת וורטון, ומוסיפה: "לא שאלנו את ראש העיר כי לא רצינו להפוך את זה לעניין פוליטי, שכן מדובר בשירות לציבור".

שתף
תגובות