Tbus- הבן הסורר של המונית והאוטובוס: האם הוא ישבור את כללי המשחק?

0

//שלומית לוי

אפליקציה חדשה מתחילה בירושלים ועשויה ליצור מהפכה בהרגלי הנסיעה של נוסעי התחבורה הציבורית בעולם כולו. אפליקציית Tbus יוצרת אלטרנטיבה מהירה הרבה יותר מאוטובוס ציבורי וזולה כמעט כמוהו. איך? "פשוט הפכנו את המוניות לאוטובוסים להסעת המונים".

זה לא סוד שבישראל פערי הזמנים בין נסיעה באוטובוס לבין נסיעה ברכב פרטי או במונית יכולים להיות משמעותיים מאוד. הדבר נכון יותר בנסיעות עירוניות מאשר בנסיעות בינעירוניות. יחד עם זאת, רובנו כסטודנטים לא יכולים להרשות לעצמנו להחזיק ברכב או לנסוע במוניות באופן תדיר. בעיה זו עמדה בבסיס רעיונם של יזמי אפליקציית Tbus, ששאלו את עצמם – "ומה אם נוכל להציע הסעה במחיר זול כמעט כמו אוטובוס, אך מהיר כמעט כמו מונית?"

איך ניתן ליצור נסיעה זולה כל כך? איך אפשר להתחרות במחירי התחבורה הציבורית?

לוגו האפליקציה

לוגו האפליקציה

"מילת המפתח היא שיתופיות", מסביר גלעד ישראלי, יזם האפליקציה. "תכניסי ארבעה נוסעים אל אותה המונית, נוסעים החולקים נקודות מוצא ויעד קרובות, והם יתחלקו בעלות המונית. התוצאה היא נסיעה מהירה הרבה יותר מאשר באוטובוס, כמעט כמו נסיעה במונית, בעלויות הקרובות למחיר נסיעה באוטובוס".

"אוטובוסים הם כלי 'שיתופי' בו המוני בני אדם נוסעים בכלי רכב אחד וכך מוזילים עלויות. זה כמובן בנוסף לתמיכה הממשלתית בהם. הבעיה היא, בישראל ובמדינות נוספות בעולם, שהם אינם יעילים מספיק ולא מנצלים את היכולות שלהם ליצירת מערך הסעת המונים במהירות סבירה. האלמנט השיתופי בתחבורה הציבורית מתקיים תוך הארכה משמעותית של מסלול וזמן הנסיעה, חילופים לא יעילים בין אוטובוסים ולעיתים תדירות נמוכה. בעיות אלו מעלות את הצורך באלטרנטיבה, כך שגם מי שלא רוצה לשלם כסף רב על תחבורה, יוכל להגיע תוך זמן סביר אל היעד".

כמה זמן נוכל לחסוך בנסיעות דרך Tbus, וכמה זה יעלה לנו?

"הזמן והמחיר תלויים במסלול הספציפי ובפקקים, אבל בהרבה מאוד מקרים מדובר על חיסכון של כחצי שעה תמורת עוד שלושה או ארבעה שקלים. ניקח לדוגמא נסיעה יום-יומית ממוצעת של סטודנטים רבים, מרחביה אל הר הצופים. אם הנסיעה באוטובוס לוקחת 50 דקות, וברכב או במונית  כ-15 דקות, אז דרך Tbus יתווספו חמש דקות לאסוף את ארבעת הנוסעים הנמצאים קרוב, יחסית, אחד לשני – ובסך הכול 20 דקות להגעה ליעד. את בעצם חוסכת כחצי שעה בהלוך, ואותה כמות הזמן בחזור. כל יום את יכולה לחסוך לעצמך שעה שלמה. הרבה אנשים אומרים לי 'אם היו 25 שעות ביום הייתי מספיק כל כך הרבה'. אז הנה, יצרנו עוד שעה פנויה".

"המחיר שתשלמי עבור נסיעה כזאת יהיה כ-8 שקלים לנסיעה. זה בערך שקל אחד יותר ממחיר כרטיס נסיעה באוטובוס. אם יהיו פקקים תשלמי בערך עשרה שקלים לנסיעה הזאת, תלוי כמובן עד כמה הפקק חמור. אבל תביאי בחשבון שבזמן שיש פקקים גם האוטובוס יאסוף הרבה נוסעים בדרך, וחיסכון הזמן יכול להיות בהתאם".

"יש אנשים שמרוויחים הרבה ושווה להם לשלם 32 או 40 שקלים עבור נסיעה במונית שתחסוך להם חצי שעה. אני ורוב הקוראים לא כך. אבל לשלם עוד שלושה או ארבעה שקלים לנסיעה, בשביל לחסוך כחצי שעה, בהחלט ישתלם לי ולרבים. לקחנו את המונית המהירה, ובאמצעות שיתופיות הפכנו אותה לאמצעי שיכול להיות זול ומשתלם גם עבור הרבה נוסעים אחרים".

אבל יש כאלו שזכאים להנחות משמעותיות בתחבורה הציבורית, הנחות סטודנטים לדוגמה, האם גם להם זה ישתלם?

"בהחלט. גם אם נסיעה באוטובוס עולה לי 4.5 שקלים, ובשביל לחסוך כחצי שעה אני צריך להוסיף 5.5 שקלים במקום 3, עדיין זה ישתלם לי. אני מזכיר לך שהאלטרנטיבה עד היום הייתה לשלם עוד בערך 30 שקלים למונית. יצרנו אלטרנטיבה חדשה ששווה לחשוב טוב אם משתלם לנו לשנות את הרגלי הנסיעה שלנו בזכותה. גם אם יש אפשרות לקנות חופשי חודשי או חופשי שנתי, הגיוני לחשב מה משתלם יותר כשבאים לחדש את החופשי חודשי או שנתי. חבל לשלם סתם עבור משהו אחר כשנוצרת אלטרנטיבה טובה יותר ואז להחליט אם לפספס את האלטרנטיבה בגלל שכבר שילמת, או שעדיין משתלם לך להשתמש באלטרנטיבה ולראות ששילמת לחינם עבור חופשי חודשי או שנתי.

"תראי, אני לא משלה את עצמי שזה משתלם עבור כל אחד ובכל סיטואציה. יש אוכלוסיות עניות שלא יכולות להרשות לעצמן להוציא עוד שקל אחד. אם את מבלה בבתי קפה ובברים אולי קשה לך לגמור את החודש, אך את לא באוכלוסייה שצריכה לחסוך בכל מחיר ולא משנה כמה את סובלת. גם במקרה של נסיעה מהתחנה המרכזית אל מרכז העיר את תקחי את הרכבת הקלה, זה באמת הרבה יותר טוב במקרים האלה. אבל רוב הנסיעות של רוב האנשים אינן כאלה. כל אחד צריך לעשות לעצמו את החישוב אם הנסיעה משתלמת עבורו. אם את רואה שבאוטובוס ייקח הרבה זמן, ובמיוחד אם מדובר במרחק גיאוגרפי לא רב (כשהמונית תהיה זולה יחסית), אז ברוב המקרים ישתלם לקחת Tbus."

איך אדע כמה תעלה הנסיעה ב-Tbus?

"בכל נסיעה המחיר שונה בהתאם למונה (מכשיר לקביעת מחיר נסיעת המונית). זה לא משהו שבשליטתנו, זה החוק בישראל ונהגי המוניות מסתמכים על המונה על מנת להתפרנס בכבוד. יחד עם זאת, את יכולה להעריך מראש כמה הנסיעה תעלה. באתר שלנו יש עמוד שבו מספר דוגמאות לנסיעות משתלמות באמצעות Tbus, וגם הסבר איך אפשר להעריך את מחיר הנסיעה לכל מסלול שתבחרי עבור מי שרוצה קצת לשבור את הראש בחישובים והבנת האלגוריתם של המונה. שווה לעשות את זה אם מדובר במסלול קבוע ואת לא מפחדת ממתמטיקה. תביאי בחשבון גם את הבדלי המחירים לפי שעת הנסיעה, כולל בשבתות ובחגים שבהם המחיר עולה מעט. הכל מפורט באתר למי שרוצה להתעמק. אצלנו אין דמי הזמנת מונית או דמי נוסע שלישי, תוספות שנהגי מוניות יכולים לגבות במקומות אחרים. המחיר נקבע לפי המונה בלבד".

האפליקציה תעבוד גם בשבתות ובחגים ובשעות הקטנות של הלילה?

"כן, האפליקציה תפעל 24/7".

יאללה, מתי מתחילים?

"אנחנו צריכים כמות מספיקה של משתמשים על מנת שנוכל למלא מוניות בארבעה נוסעים עם דרישות מוצא, יעד וזמני נסיעה קרובים. בדיוק עכשיו התחלנו את ההרשמה לשירות, ובקרוב כאשר נגיע אל כמות מספיקה של נרשמים נהפוך את האפליקציה לזמינה. יכול להיות שנראה ביקוש רק למסלול או לשעות מסוימים, ונתחיל לספק שירות עבורם ואחר כך גם עבור אחרים כשיצטרפו נרשמים נוספים. אם  תספרי לחברייך החולקים איתך את אותו המסלול המבוקש וכולכם תרשמו, זה כמובן יגביר את הסיכויים שנוכל כבר להתחיל לספק שירות עבורך. אם תספרי גם לאחרים במסלולים אחרים, אז סתם נהיה אסירי תודה".

בקיצור, שווה לתת לכם צ'אנס?

"בהחלט. ההרשמה והורדת האפליקציה הם חינם. אם אתם רוצים תחבורה זולה ומהירה – זה הזמן להירשם".

לאתר האפליקציה, ליחצו כאן.

שתף
תגובות